pureabmarket pureabmarket .

pureabmarket

مواد تشكيل دهنده فيلترهاي تصفيه آب

مواد تشكيل دهنده فيلترهاي تصفيه آب

دستگاه تصفيه آب ۶ مرحله اي همان طور كه از اسمش مشخص است به وسيله ۶ فيلتر، فرايند تصفيه آب را انجام مي دهد. هر كدام از اين فيلترها وظيفه خاصي دارند و به عنوان مكمل يكديگر عمل مي كنند. كاربرد دستگاه تصفيه آب ۶ مرحله اي در خانه ها و دفاتر كار است. شركت هاي مختلفي اين دستگاه پرطرفدار را توليد مي كنند اما اگر قصد خريد دستگاه تصفيه آب ۶ مرحله اي را داريد حتما از نمايندگي هاي برندهاي معتبر آن را تهيه نماييد تا خيالتان بابت كيفيت، گارانتي و خدمات پس از فروش آن راحت باشد. در اين قسمت قصد داريم شما را با مراحل تصفيه آب در اين دستگاه ها آشنا كنيم.

فرايند دستگاه تصفيه آب

 كاربرد دستگاه تصفيه آب خانگي اين است كه مي تواند آلاينده هاي آب را از بين ببرد و ذرات معلق در آن را جذب نمايد. آنچه كه در خروجي يك دستگاه تصفيه آب مشاهده مي شود، آبي بدون رنگ و مزه و كاملا شفاف و بهداشتي است. تصفيه آب موجب مي شود تا آب سالم در اختيار تمام اعضاي خانواده قرار گيرد. امروزه دستگاه هاي متنوع با قابليت هاي گوناگون براي تصفيه آب طراحي و به بازار عرضه شده اند. هر كدام از اين دستگاه ها داراي فيلترهاي مختلفي هستند كه در چند مرحله فرايند تصفيه آب را انجام مي دهند. دستگاه تصفيه آب ۶ مرحله اي يكي از دستگاه هاي پرطرفدار است كه راندمان بالايي در از بين بردن آلودگي ها و سالم سازي آب آشاميدني دارد. در ادامه در مورد فرايند تصفيه آب در دستگاه تصفيه ۶ مرحله اي صحبت خواهيم نمود.

مراحل دستگاه تصفيه آب

يكي از دغدغه هاي بهداشتي در زندگي امروز، كيفيت آب آشاميدني است. آبي كه بتوان با خيال راحت نوشيد و در پخت غذا از آن استفاده كرد. اگر بخواهيم مقايسه اي در خصوص كيفيت آب كنوني با كيفيت آب در گذشته داشته باشيم به طور حتم، شرايط بهتر شده است اما باز هم در بعضي نقاط كشور، مناطقي هستند كه آب آشاميدني سالم و بهداشتي ندارند و فرايند تصفيه آب به درستي انجام نمي شود. آب اين مناطق ممكن است داراي طعم و مزه نامطلوب بوده و حتي كدر باشد. از طرف ديگر بسياري از آلودگي هاي موجود در آب با چشم ديده نمي شوند يا طعم خاصي ندارند اما براي سلامتي انسان بسيار مضر هستند و موجب ابتلاي انسان به بيماري هاي گوناگون مي گردند. اينجاست كه خريد و نصب دستگاه تصفيه آب امري ضروري مي شود.

مرحله اول

در اين مرحله از فرايند تصفيه آب، از قسمت ورودي دستگاه، آب وارد يك فيلتر مي شود كه به آن فيلتر پروپيلن مي گويند. ميزان فشردگي اين فيلتر ۵ ميكرون است و ذرات بزرگتر از ۵ ميكرون را به خود جذب مي كند. ذرات ريز شن و ماسه، گل و لاي يا براده هاي آهن نمي توانند از اين فيلتر عبور كنند. فيلتر پروپيلن بايد هر سه تا شش ماه يكبار تعويض شود. هنگام خريد فيلتر به كشور سازنده آن توجه كنيد. فيلترهاي چيني داراي پايين ترين كيفيت هستند ولي فيلترهاي آمريكايي كيفيت بالايي دارند. به همين دليل قيمت فيلتر دستگاه تصفيه آب چيني ارزان تر از نوع آمريكايي است.

مرحله دوم

در دستگاه تصفيه آب ۶ مرحله اي، در مرحله دوم از فرايند تصفيه آب به يك فيلتر كربني مي رسيم كه مي تواند مواد شيميايي مثل آفت كش ها، كلر و همچنين بوي نامطبوع آب را از بين ببرد. نوع فيلتر كربني كه در اين مرحله از فرايند تصفيه آب استفاده مي شود مهم است. برخي از آن ها از نوع معمولي يا زغال سنگي هستند و برخي ديگر از پوسته نارگيل ساخته مي شوند. همين مسئله روي قيمت فيلتر دستگاه تصفيه آب تاثير مي گذارد.

مرحله سوم

در اين مرحله از فرايند تصفيه آب بعضي از دستگاه ها از فيلتر پست كربن يا بلاك و برخي ديگر از فيلتر سراميكي استفاده مي كنند. اگر فيلتر از نوع كربني باشد از جنس پوست نارگيل ساخته شده است. اين مرحله به نوعي تكميل كننده مراحل اول و دوم مي باشد. اگر ذرات معلق يا مواد شيميايي از دو فيلتر قبلي عبور كرده باشند، در اين مرحله جذب مي گردند و جلوي ورود آن ها به فيلترهاي بعدي گرفته مي شود. طول عمر اين فيلتر با توجه به كيفيت آن متنوع است اما معمولا بايد پس از يكسال تعويض گردد. از طرف ديگر هرچه كيفيت فيلتر بهتر باشد، قيمت آن نيز بالاتر مي رود.

مرحله چهارم

در دستگاه تصفيه آب ۶ مرحله اي، مهم ترين قسمت همين مرحله چهارم از فرايند تصفيه آب است. اگر دستگاه تصفيه آب از نوع اسمز معكوس باشد، در اين مرحله به يك فيلتر ممبران مي رسيم. در غير اينصورت جنس فيلتر ممكن است سراميكي يا ماده ديگري باشد. دستگاه تصفيه آب اسمز معكوس، قيمت بالاتري نسبت به مدل هاي ديگر دستگاه تصفيه آب ۶ مرحله اي دارد. فيلتر ممبران موجود در اين دستگاه داراي فشردگي 0.0001 ميكرون است يعني فقط مولكول هاي آب مي توانند از آن عبور كنند و هيچ آلودگي يا ذره معلق ديگري نمي تواند خود را به طرف ديگر فيلتر برساند. به همين دليل عبور آب از اين مرحله با استفاده از پمپ صورت مي گيرد. قيمت فيلتر دستگاه تصفيه آب اگر از نوع فيلتر ممبران باشد، گران تر از ديگر فيلترهاست.

مرحله پنجم

در اين مرحله از فرايند تصفيه آب، يك فيلتر كربن خطي وجود دارد. علت قرار گرفتن اين فيلتر در دستگاه تصفيه آب ۶ مرحله اي اين است كه اگر مواد شيميايي در آب باقي مانده باشد يا آب داراي بوي نامطبوع باشد، با عبور از اين فيلتر، سالم سازي شده و مواد شيميايي و بوي نامطبوع آن از بين برود.

مرحله ششم

در مرحله آخر از فرايند تصفيه آب به يك فيلتر قليايي كننده آب يا بيو سراميك مي رسيم. در اين مرحله، pH آب به گونه اي تنظيم مي شود كه براي بدن مفيد باشد. براي اين كار ممكن است از روش طبيعي استفاده شود يعني قرار دادن فيلترهاي بيو سراميك بر سر راه آب يا از فيلترهايي كه داراي صفحات الكتريكي هستند استفاده گردد. بنابراين قيمت فيلتر دستگاه تصفيه آب در اين مرحله بستگي به نوع فيلتر بكار گرفته شده دارد. البته برخي از دستگاه هاي تصفيه آب ممكن است به جاي اين فيلتر از فيلتر UV استفاده كنند كه مي تواند با اشعه فرابنفش كليه ميكروب ها و ويروس ها را از بين ببرد.

معرفي انواع فيلتر آب تصفيه كن و جنس آنها

 در فرايند تصفيه آب از فيلترهاي مختلفي در دستگاه هاي خانگي استفاده مي شود. در اين قسمت مي خواهيم شما را با انواع فيلتر آب تصفيه كن و موادي كه در ساخت آن ها استفاده مي شود، آشنا كنيم.

فيلتر پروپيلن يا PP

در ساخت اين نوع فيلتر از الياف پروپيلن استفاده مي شود. فيلتر PP دو نوع يك ميكروني و پنج ميكروني دارد كه معمولا از نوع ۵ ميكروني آن در مرحله اول فرايند تصفيه آب استفاده مي گردد. يك كاربرد دستگاه تصفيه آب فيلتر كردن ذرات معلق است. اين نوع فيلتر مانع از عبور گل و لاي، زنگال آب و كليه رسوباتي كه اندازه آن ها بزرگتر از ۵ ميكرون است مي گردد. مي توان گفت فيلتر پروپيلن به نوعي از فيلتر ممبران كه يكي از مهمترين فيلترهاي دستگاه تصفيه آب ۶ مرحله اي است محافظت مي كند. زمان تعويض اين فيلتر هر شش ماه يكبار است اما مناطقي كه ميزان گل و لاي و رسوبات در آب بيشتر است، بايد زودتر نسبت به تعويض فيلتر پروپيلن اقدام نمايند.

فيلتر كربن پودري يا گرانول

در ساخت اين نوع فيلتر از كربن پودري يا گرانوله استفاده مي شود. كربن پودري مي تواند سطح تماس بيشتري با آلاينده ها داشته باشد و آن ها زودتر را ازبين ببرد. اين فيلتر به دليل ظرفيت بالايي كه براي جذب آلودگي ها دارد، از قابليت فعال سازي مجدد برخوردار است. نحوه عملكرد فيلتر كربني در فرايند تصفيه آب به اين صورت مي باشد كه وقتي ذرات آلاينده با ذرات زغال فعال شده تماس پيدا مي كنند، اين ذرات در شبكه زغال متخلخل پخش مي گردند و در اين شبكه گرفتار مي شوند و تشكيل يك پيوند برگشت ناپذير مي دهند. فيلتر كربن باعث مي شود تا كلر موجود در آب حذف شود و آسيبي به فيلتر ممبران نرسد. زيرا كلر مي تواند بر عملكرد فيلتر ممبران تاثير منفي بگذارد و كارايي آن را كاهش دهد. همچنين آلاينده هايي نظير آفت كش ها و شوينده ها با فيلتر كربن نابود مي شوند. طعم و بوي ناخوشايند آب نيز در هنگام عبور از اين فيلتر از بين مي رود. اين فيلتر بايد هر شش ماه يكبار تعويض گردد.

فيلتر كربن بلاك يا كربن تكه اي

اين فيلتر نيز از تكه هاي كربن ساخته شده و عملكرد آن شبيه فيلتر كربن پودري يا گرانوله است و مي توان گفت فيلتر كربن بلاك به نوعي مكمل فيلتر قبلي است. در فرايند تصفيه آب اگر ذراتي در فيلتر كربن پودري حذف نشده باشند، در اين فيلتر از بين مي روند و آبي شفاف و بدون مزه، وارد فيلتر ممبران مي شود. زمان تعويض فيلتر كربن بلاك هر شش تا دوازده ماه يكبار است و اگر اين كار ديرتر انجام شود ممكن است كربن در آب آزاد شود و باعث آلودگي آن گردد.

فيلتر ممبران

اين نوع فيلتر از چند لايه ورقه هاي فيلم يا به اصطلاح غشا تشكيل شده كه به دور يك لوله پلاستيكي پيچيده شده اند. مكانيزم عملكرد فيلتر ممبران در فرايند تصفيه آب به گونه اي است كه فقط آب خالص مي تواند از آن عبور كند. منافذ اين فيلتر به اندازه 0.0001 ميكرون هستند و براي عبور آب حتما بايد از پمپ استفاده شود. بنابراين حتي كوچكترين ذرات هم نمي توانند از آن عبور كنند. فيلتر ممبران در دستگاه تصفيه آب اسمز معكوس بكار گرفته مي شود. عمر مفيد اين فيلتر بين يك تا دو سال است كه بستگي به كيفيت آب ورودي آن دارد.

فيلتر كربن اكتيو

در فرايند تصفيه آب، خروجي فيلتر ممبران، دبي بسيار كمي دارد و نمي توان آن را به نازل آب وصل نمود. براي حل اين مشكل، در كنار دستگاه تصفيه آب يك مخزن نصب مي شود كه خروجي فيلتر ممبران وارد آن شده و از آنجا بوسيله پمپ به نازل آب هدايت مي گردد. اما به دليل اينكه ممكن است آب ذخيره شده در منبع كمي بو بگيرد، از فيلتر كربن اكتيو استفاده مي شود تا اين بوي احتمالي را از بين ببرد. همانطور كه از اسمش پيداست، مواد تشكيل دهنده اين فيلتر پودر كربن فعال مي باشد و وظيفه حذف مزه و بو را در فرايند تصفيه آب بر عهده دارد.

فيلتر قليايي

ميزان pH مناسب آب براي بدن انسان عددي بين ۸ تا ۹.۵ است. در فرايند تصفيه آب از pH كاسته مي شود و بنابراين لازم است تا به اندازه استاندارد بازگردد. فيلتر قليايي براي همين كار تعبيه مي شود. در داخل اين فيلتر مواد معدني وجود دارد كه باعث بالا رفتن pH آب مي گردند و آن را به حد استاندارد مي رسانند. هنگامي كه آب از اين فيلتر عبور مي كند، مواد معدني فيلتر قليايي با آب مخلوط شده و آب را به اندازه اي كه براي بدن مفيد باشد، قليايي مي كند.

خريد فيلتر تصفيه آب

 يكي از اجزاي اصلي دستگاه تصفيه آب، فيلترها هستند كه آلاينده هاي موجود در آب را به خود جذب مي كنند و مانع از عبور آن ها مي شوند. اما اين فيلترها پس از مدتي بايد تعويض گردند زيرا ذرات معلق در آب و انواع آلودگي هاي ديگر منافذ آن ها را مي بندند و پس از آن، ديگر كارايي لازم را ندارند. بدين ترتيب فرايند تصفيه آب به درستي انجام نمي گردد و آب خروجي از دستگاه كيفيت مناسبي نخواهد داشت. زمان تعويض فيلترها به ميزان املاح، سختي، ذرات معلق و آلودگي هاي موجود در آب بستگي دارد. همچنين ميزان مصرف آب نيز مي تواند از عمر فيلترها بكاهد. معمولا توصيه مي شود كه فيلترهاي اول تا سوم را به ترتيب پس از سه، شش و دوازده ماه تعويض كنيد تا هميشه آبي سالم و گوارا داشته باشيد. همچنين عمر مفيد فيلتر ممبران بين يك تا دو سال متغير است.

براي خريد فيلتر تصفيه آب بهتر است به سراغ نمايندگي هاي معتبر فروش دستگاه تصفيه آب برويد. زيرا اين نمايندگي ها، فيلتر اصلي و اورجينال اين دستگاه ها را در اختيار دارند. خريد فيلتر تصفيه آب از فروشگاه هاي متفرقه توصيه نمي شود زيرا مي تواند به سلامتي شما آسيب برساند. اگر فيلتر كيفيت مناسبي نداشته باشد، آب را به درستي تصفيه نمي كند و آلودگي هاي موجود در آن را از خود عبور مي دهد و سلامتي شما با نوشيدن اين آب به خطر مي افتد.


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۱ خرداد ۱۴۰۱ساعت: ۰۳:۰۶:۱۷ توسط:pureabmarket موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :