pureabmarket pureabmarket .

pureabmarket

صفر تا صد فرآيند اسمز معكوس و كاربرد آن

صفر تا صد فرآيند اسمز معكوس و كاربرد آن

فرآيند اسمز معكوس در دستگاه هاي تصفيه آب خانگي كوچك گرفته تا تصفيه خانه هاي بزرگ صنعتي كه براي اين منظور طراحي و ساخته شده اند، استفاده مي شود. جهت بكارگيري فرآيند اسمزمعكوس در تصفيه آب نياز به يك يا چند فيلتر داريم. اين فيلتر، فيلتر ممبران ناميده ميشود. البته براي عملكرد بهتر دستگاه هاي تصفيه آب كه از فرآيند اسمز معكوس استفاده مي كنند، لازم است آب ورودي به سيستم، ابتدا مرحله پيش تصفيه را به منظور كاهش ميزان غلظت املاح بگذراند. براي اين منظور ابتدا آب وارد حوضچه هايي مي شود و تا جايي كه ممكن است، املاح، رسوبات، لجن و ... آن ته نشين شده و آب زلال وارد سيستم شود. در اين مرحله ph آب تنظيم و با استفاده از كلر و ساير مواد ضد عفوني كننده، ميكروب هاي آن كشته مي شود.

كاربرد فرآيند اسمزمعكوس در تصفيه آب

لازم به ذكر است، پديده اسمز به صورت طبيعي در ريشه گياهان، كليه انسان ها و ساير حيوانات، تبادلات املاح و يون هاي معدني در آب هاي زيرزميني و ... انجام مي شود. وقتي دو محلول با غلظت املاح و يون هاي نا برابر با استفاده از يك غشاي نيمه تراوا در مجاور يكديگر قرار گيرند، آب از محلول با غلظت كمتر به سمت محلول با غلظت بيشتر جريان يافته و آن را رقيق تر مي نمايد. در پديده اسمز طبيعي، املاح موجود در آب با غلظت املاح بيشتر وارد آب با غلظت املاح كمتر شده و اين فرآيند، موجب انتقال مواد مغذي در طول ساقه گياه يا تصفيه خون انسان در كليه ها و ... مي شود.

در مقابل، در فرآيند اسمز معكوس با اعمال فشار مصنوعي به آب از طريق پمپ، و عبور آن از فيلتر ممبران كه از اليافي با اندازه يك تا پنج ميكرون تشكيل شده است، بسياري از املاح مضر براي سلامتي انسان، از آب گرفته مي شود. يكي از موارد تفاوت اسمز با اسمزمعكوس اين است كه پديده اسمز، بدون نياز به صرف انرژي و به صورت طبيعي رخ مي دهد، در صورتي كه پديده اسمز معكوس نيازمند صرف انرژي (از طريق پمپ آب فشار قوي) است. جالب است بدانيد يكي از عواملي كه ممكن است باعث بروز بيماري فشار خون در افراد شود، برهم خوردن تعادل يوني در دو طرف غشاي سلولي و حجم مايع وريدي و در نتيجه فشار اسمزي خون آنها است.

فرآيند تصفيه آب اسمز معكوس

در اين مرحله آب به فيلتر ممبران رسيده و با فشار زياد از آن عبور داده مي شود و طي اين فرايند، املاحي كه بين يك تا 5 ميكرون قطر داشته و بخش زيادي از سختي و شوري آب به خاطر آن ها است، حذف مي گردند و اصطلاحاً، آب شيرين مي شود. آبي كه تا اين مرحله به دست آورده ايم، ممكن است بوي نامطبوعي داشته يا رنگ زلالي نداشته باشد، براي حذف اين مشكل، آب را از دو الي سه فيلتر ديگر نيز عبور مي دهند. مثلاً اگر آب براي مصرف در صنايع مورد نياز باشد، نيازي به اعمال مراحل بيشتر نيست و مي توان از اين آب در صنعت فولاد، توليد مصالح ساختماني و ... بهره برد. اما اگر بخواهيم اين آب را در توليد مواد غذايي، پرورش ماهي، مرغداري، كشاورزي و ... به كار ببريم مي توانيم با توجه به درجه حساسيت محصول توليدي، از فيلتر هاي كربني، يوني و ... براي بهبود كيفيت آب مورد نظر بهره ببريم. از آب توليد شده با فرآيند اسمز معكوس مي توان در كشاورزي، دامپروري، تامين آب مورد نياز كارخانجات، تامين آب مورد نياز نيروگاه ها، صنايع معدني، توليد فلزات از جمله فولاد و ... استفاده نمود. محصولات مبتني بر فرآيند اسمز معكوس در تصفيه آب كاربرد گسترده اي دارد.

دستگاه تصفيه آب اسمز معكوس خانگي

 خريد تصفيه آب اسمز معكوس براي منزل يك تصميم هوشمندانه است. زيرا با توجه به افزايش روز افزون جمعيت شهرنشين و نياز به منابع آب بيشتر، مديران شهري مجبور به تهيه آب بهداشتي براي شهروندان هستند. از طرفي، اين شبكه از بخش هاي مختلفي تشكيل شده است و آلودگي ها و املاح، مي توانند در هر يك از مراحل توليد تا انتقال آب شرب شهري، وارد شبكه شده و به منازل ما راه يابد. همچنين با توجه به فرسودگي شبكه انتقال آب و وجود شكستگي و رسوب و زنگ زدگي در لوله ها، بهتر است آب ورودي به ساختمان، جهت آشاميدن يا استفاده در پخت و پز يك بار ديگر هم تصفيه شود. هر چند استفاده مستقيم از آب شهري براي بدن مضر نيست، اما خريد تصفيه آب اسمز معكوس و نصب آن در خروجي آب مصرفي خانوار، يكي از راه هاي ارتقاء سلامتي و كيفيت زندگي است. نكات قابل توجه هنگام اقدام جهت خريد تصفيه آب اسمز معكوس كه با برند هاي متنوعي مانند سي سي كا، آكوا پرو، سافت واتر و ... در بازار موجود اند، به اين شرح است:

خريد محصولات برند هاي معتبر، به جاي محصولات متفرقه و فاقد اصالت و استاندارد:

با توجه به استقبال روز افزون از دستگاه هاي تصفيه آب خانگي، تعداد زيادي برند متفرقه كه به صورت غير استاندارد در بازار موجود اند يا به صورت قاچاق وارد بازار مي شوند، مشاهده مي شود. لذا ضروري است براي خريد دستگاه تصفيه آب خانگي حتما برند هاي با سابقه و معتبر را مد نظر قرار داد. همچنين اگر برند نه چندان مطرحي را براي اين كار در نظر گرفته ايد، حتماً با كمك يك فرد خبره در اين زمينه، نسبت به بررسي مشخصات محصول و قابليت هاي آن اقدام نماييد.

خريد دستگاه تصفيه آب از فروشگاه هاي معتبر كه محصول فروخته شده را ضمانت مي نمايند:

با توجه به حجم كاري مداوم دستگاه هاي تصفيه آب خانگي، قطعاً اين دستگاه ها ممكن است با مشكل مواجه شوند. لذا خريد دستگاه هاي تصفيه آب خانگي از فروشگاه هايي كه اجناس خود را ضمانت مي نمايند، بسيار مهم است.

توجه به خدمات پس از فروش، امكان سرويس دستگاه يا تعويض قطعات مصرفي آن مانند فيلتر ها:

در صورت نياز به سرويس و نگهداري دستگاه تصفيه آب خانگي شما، آيا به راحتي به سرويس كار آن دسترسي داريد؟ يا اينكه قطعات مصرفي دستگاه شما به راحتي در بازار يافت مي شود؟

در نظر گرفتن ظرفيت آب خروجي دستگاه با توجه به ميزان مصرف و حجم آب مورد نياز:

يكي از دلايل فشار به دستگاه هاي تصفيه آب خانگي، انتخاب دستگاه ضعيف يا با قابليت كاركرد پايين و استفاده زياد از آن است. اين حجم كاري بالا، موجب استهلاك دستگاه و تخريب آن مي گردد.

نصب صحيح دستگاه تصفيه آب خانگي

با توجه اينكه دستگاه هاي تصفيه آب خانگي مجموعه اي منظم از قطعات مكانيكي و برقي هستند كه لازم است، مدت ها تحت فشار بالا به انجام وظيفه بپردازند، توصيه مي شود نصب دستگاه تصفيه آب خانگي و سرويس آن توسط تكنسين هاي كاربلد و با تجربه انجام شود تا از بوجود آمدن هرگونه اتصالي برق و وارد آمدن صدمه به دستگاه يا كاربر جلوگيري شود. همچنين اتصال صحيح و محكم ورودي و خروجي آب يكي از مهم ترين نكات، هنگام نصب دستگاه هاي تصفيه آب خانگي است. توصيه مي شود، جهت نصب دستگاه تصفيه آب خانگي و تعويض فيلتر هاي آن از خدمات شركت هاي مشاور استفاده شود.

كاربرد فرآيند اسمز معكوس در دستگاه هاي تصفيه آب خانگي چگونه است؟

فرآيند اسمز معكوس يكي از بخش هاي اصلي دستگاه هاي تصفيه آب خانگي را تشكيل مي دهد. معمولاً دستگاه هاي تصفيه آب خانگي، تصفيه آب را توسط سه فيلتر pp، udf و cto انجام مي دهند. در هر سه اين فيلتر ها، عبور آب با فشار زياد، از فيلتر هاي ممبران يا گرانول كربني و كربن فعال، موجب شكل گيري فرآيند اسمز معكوس و حذف برخي از مواد آلاينده يا ناخالصي هاي آب مي شود. دستگاه هاي تصفيه آب خانگي معمولا تصفيه آب را در شش مرحله انجام مي دهند. در مرحله اول آب وارد فيلتر پروپيلن شده و املاح سنگين تر آن توسط الياف موجود در اين فيلتر گرفته مي شود.

در مرحله دوم، آب وارد فيلتر كربني كه از پوسته طبيعي نارگيل تهيه شده، مي شود و علاوه بر جذب كلر مازاد آب، بوي نامطبوع آن حذف شده و رنگ آن نيز روشن تر مي شود. در فيلتر سوم، كه از كربن فشرده تري برخوردار است، نيترات، فسفات و اوره آب حذف مي شود. در مرحله چهارم ، آب با فشار زياد از يك فيلتر ممبران عبور داده شده و طي فرآيند اسمز معكوس سختي آب كاهش مي يابد. در مرحله پنجم، توسط فيلتر پست كربن، بوي نامطبوع آب را از بين برده و در نهايت، در مرحله ششم از مراحل كار دستگاه هاي تصفيه آب خانگي، يون ها و املاح معدني مفيد براي سلامتي بدن انسان به آب افزوده مي گردد. نكته قابل توجه در خريد و سرويس دستگاه هاي تصفيه آب خانگي كه از فرآيند اسمز معكوس براي تصفيه آب استفاده مي كنند، انتخاب فيلتر هاي استاندارد و تعويض به موقع آنها است. به عنوان يك راهنمايي عمومي و با ميزان مصرف معمولي يك خانوار چهار نفره، معمولاً هر شش ماه يكبار بايد اين فيلتر ها تعويض گردند و همچنين از طريق مشاهده رنگ فيلتر ها، مي توان به زمان مناسب براي تعويض اين فيلتر ها پي برد. لازم به ذكر است تمامي دستگاه هاي تصفيه آب خانگي از فرآيند اسمز معكوس براي تصفيه آب استفاده نمي كنند.

دستگاه تصفيه آب 10 مرحله اي

همچنين با توجه به تكنولوژي ساخت اين دستگاه ها، ممكن است تا چهار مرحله ديگر به اين مراحل افزوده شده و يك دستگاه تصفيه آب خانگي 10 مرحله اي داشته باشيم. به طور كلي مي توان گفت، در هر يك از مراحل يا فيلتر هاي دستگاه هاي تصفيه آب خانگي كه آب با فشار به آن وارد شده و با كيفيت بهتري خارج مي شود، يك بار اسمز معكوس صورت مي گيرد.

كاربرد اسمز معكوس در مقياس صنعتي

 فرآيند اسمز معكوس را مي توان در طراحي و ساخت تصفيه خانه هاي بزرگ آب شيرين كن به كار گرفت. استفاده از فرآيند اسمز معكوس هم براي شيرين كردن آب شور (مانند آب دريا) و هم براي استفاده مجدد از آب آلوده شده در جريان توليد محصولات صنعتي مانند فولاد، كارخانجات سنگبري و ... به كار برد. با توجه به كمبود منابع آب در سر تا سر جهان و به خصوص در كشور ما، توجه به آب دريا به عنوان يك منبع مطمئن تامين آب، روز به و روز در حال گسترش است. از طرفي استفاده مجدد از آبي كه در جريان توليد محصولات صنعتي آلوده شده و شوري و سختي آن افزايش يافته است، در جلوگيري از تخريب محيط زيست و توسعه پايدار بسيار اهميت دارد. ب

راي ساخت يك تصفيه خانه صنعتي بزرگ، انجام مطالعات اوليه براي برآورد هزينه ها، نحوه ساخت، مراحل ساخت و انتقال تجهيزات مورد نياز تصفيه خانه و ضرورت دارد. طراحي شبكه لوله ها، تعداد فيلتر ها و ميزان آب ورودي و خروجي به تصفيه خانه، بايد با توجه به برآورد آب مصرفي صنعت مورد نظر در ساعت، محاسبه و پياده سازي شود. انجام اين محاسبات، طراحي تجهيزات و لوله گذاري ها و ... براي ساخت چنين تصفيه خانه هايي مستلزم تجربه و دانش بالاي مهندسان و متخصصين شركت هاي مهندسي مشاور است. لذا دقت در انتخاب پيمانكار كاركشته و كاربلد براي ساخت يك تصفيه خانه صنعتي بزرگ با فرآيند اسمز معكوس بسيار ضروري است.


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۱ خرداد ۱۴۰۱ساعت: ۰۳:۰۴:۴۸ توسط:pureabmarket موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :