pureabmarket pureabmarket .

pureabmarket

دستگاه تصفيه كننده آب خانگي چه چيزي را جدا ميكند؟

دستگاه تصفيه كننده آب خانگي چه چيزي را جدا ميكند؟

به طور كلي به فرايندها يا سيستم هايي كه براي جداسازي آلودگي و ذرات معلق از آب استفاده مي شود، تصفيه آب گويند. در واقع تصفيه آب يعني فرايندي كه بتواند باكتري ها، گل و لاي، كلر و املاح مضر در آب را حذف نمايد. يك سيستم تصفيه آب معمولا شامل يك سري فيلتر است كه هر كدام كاركرد مشخصي دارند. عملكرد دستگاه تصفيه آب به گونه اي است كه مي تواند در ابعاد صنعتي و در اندازه يك تصفيه خانه شهري ساخته شود يا يك دستگاه تصفيه آب خانگي باشد. عملكرد دستگاه تصفيه آب در هر دوي اين سيستم ها مشابه است اما دستگاه تصفيه آب خانگي دقت و راندمان بيشتري دارد.

بنابراين دستگاه تصفيه آب، سيستمي است كه از يك سري فيلتر مخصوص تشكيل شده كه هر كدام از اين فيلترها وظيفه جداسازي و از بين بردن بخشي از ذرات و آلودگي هاي موجود در آب را دارند. آب خروجي ايت دستگاه، كيفيت بالايي دارد و كاملا سالم و بهداشتي است.

كاربرد دستگاه تصفيه آب خانگي

فيلتر دستگاه تصفيه آب خانگي مي تواند شامل فيلترهايي چون فيلتر پروپيلن، فيلتر كربن پودري، فيلتر ممبران، فيلتر كربن اكتيو، فيلتر اشعه ماورا بنفش، فيلتر سراميكي و … باشد. همچنين عملكرد دستگاه تصفيه آب مي تواند شامل فرايندهايي مانند تقطير، اسمز معكوس يا فرايندهاي ديگر كه به منظور جداسازي املاح و آلودگي هاي آب استفاده مي گردد، باشد.

كاربرد دستگاه تصفيه آب

 نياز به سالم سازي آب در بخش هاي گوناگون مشاهده مي شود. همانقدر كه آب آشاميدني سالم براي انسان ضروري است، در بخش هايي مانند كشاورزي، دامپروري، پرورش آبزيان و … نيز به آبي نياز داريم كه موجب آلودگي محصولات نشوند. زيرا اين محصولات به مصرف انسان مي رسد و اگر آلوده باشد موجب بروز انواع بيماري ها در بدن انسان مي گردد. در صنايع مختلف، آب استفاده مي شود و تصفيه آن جهت دستيابي به آبي كه براي آن بخش مناسب باشد، امري ضروري است.

نحوه استفاده و كاربرد دستگاه تصفيه آب به گونه اي است كه براي اوقات فراغت و تفريح انسان ها نيز بسيار حياتي است. اگر آب استخرها و پارك هاي آبي تصفيه نشود، مي تواند موجب انتقال انواع بيماري هاي پوستي و غيره به افراد گردد. بنابراين تصفيه آب يك علم است كه به بهبود كيفيت زندگي انسان و بالا بردن سطح بهداشت و سلامتي او كمك مي نمايد.

همانطور كه گفتيم عملكرد دستگاه تصفيه آب خانگي براي جداسازي و از بين بردن آلودگي ها و املاح زيان آور محلول در آب است. در ادامه كاربرد تصفيه آب را به شكلي دقيق تري بررسي مي كنيم.

عملكرد دستگاه تصفيه آب در جداسازي ذرات معلق و گل و لاي

ممكن است همراه آبي كه به صورت لوله كشي به خانه ها هدايت مي شود، ذرات ريز و گل و لاي باشد. عملكرد دستگاه تصفيه آب به گونه اي است كه مي تواند با استفاده از فيلترهاي هاي خود اين ذرات را از آب جدا كند. معمولا فيلترهايي كه در مرحله اول تصفيه آب قرار مي گيرند، اين كار انجام مي دهند و مانع از عبور ذرات فيزيكي معلق بزرگتر از ۵ ميكرون مي شوند.

عملكرد دستگاه تصفيه آب در جذب آلاينده هاي داراي طعم و بو

هنگامي كه آب از فيلتر ۵ ميكرون عبور كرد و گل و لاي و ذرات معلق آن جدا شد، اكنون نوبت به جذب آلاينده هايي است كه داراي طعم و بو هستند. اين آلاينده هاي آب اندازه اي كوچكتر از ۵ ميكرون دارند و توانسته اند از منافذ فيلتر اول عبور كرده اند. عملكرد دستگاه تصفيه آب در اين مرحله اين است كه به وسيله فيلتر كربن، آلاينده ها را جذب كنند. آلودگي هايي مثل كلر در اين مرحله گرفتار شبكه كربن مي شود و در شكاف هاي آن به دام مي افتد. جذب آلاينده هاي داراي طعم و بو، كيفيت آب را بالا مي برد.

عملكرد دستگاه تصفيه آب در تبادل يون

يكي ديگر از كاربردهاي دستگاه تصفيه آب جدا كردن املاح مضر از آب است كه به روش تبادل يوني انجام مي گردد. در اين روش يون هايي مثل سديم و هيدروژن جايگزين يون هايي چون كلسيم و منيزيم مي شوند. روش تبادل يوني باعث مي گردد كه رسوب آهكي كاهش يابد، املاح سخت آب جدا شوند و بتوان آب را در دماهاي زياد درون دستگاه هاي مانند قهوه ساز نگهداري كرد، بدون اينكه آسيبي به دستگاه وارد شود.

عملكرد دستگاه تصفيه آب در دفع ناخالصي هاي بسيار كوچك

ديگر عملكرد دستگاه تصفيه آب اين است كه مي تواند جامدات فوق العاده ريز را كه اندازه اي در حد 0.0001 ميكرون دارند، دفع نمايد و خلوص آب را تا ۹۹.۹ درصد بالا ببرد. اين كار به وسيله يك غشا نيمه تراوا انجام مي گردد. روشي كه براي اين كار استفاده مي شود، اسمز معكوس نام دارد كه در قسمت بعد درباره آن بطور كامل توضيح مي دهيم. ذراتي كه در اين مرحله از آب جدا مي شوند از طريق مسير فاضلاب به خارج از دستگاه هدايت مي گردند.

اسمز معكوس در تصفيه آب

اگر بخواهيم اطلاعاتي در مورد دستگاه تصفيه آب و درك بهتري از اسمز معكوس داشته باشيم، بهتر است قبل از آن با پديده اسمز آشنا شويم. يكي از پديده هاي طبيعي كه به شكل هاي مختلف در طبيعت رخ مي دهد، اسمز است. نمونه اين پديده، جذب آب از خاك به وسيله ريشه هاي درخت مي باشد يا هنگامي كه آب بدن توسط كليه ها از خون جذب مي شود. اگر يك محلول با شوري كم را با يك غشا نيمه تراوا از يك محلول با شوري زياد جدا كنيم، محلول با شوري كم از طريق غشا، شروع به حركت به سمت محلول با شوري زياد مي كند تا زماني كه شوري هر دو طرف يكسان شود. به اين پديده اسمز مي گويند.

فيلتر ممبران تصفيه آب

اسمز معكوس چيست؟ اين پديده رفتاري عكس اسمز دارد و چون به صورت طبيعي اين اتفاق نمي افتد، بايد با اعمال فشار اين كار را انجام داد. بدين ترتيب، مولكول هاي آب از غشا عبور مي كنند اما موادي مانند باكتري ها، مواد آلي، نمك هاي محلول و … اجازه عبور ندارند. بنابراين مي توان كوچكترين ذرات را نيز از آب جدا كرد و خلوص آن را تا حد زيادي افزايش داد.

استفاده از اسمز معكوس در دستگاه تصفيه آب خانگي

بخش هاي مختلف اسمز معكوس چيست؟ در عملكرد دستگاه تصفيه آب خانگي، اسمز معكوس شامل سه بخش اصلي است:

۱- فيلتر ممبران (غشا نيمه تراوا)

۲- پمپ آب براي ايجاد فشار

۳- مسير تخليه پساب يا خروجي فاضلاب

 مرحله اسمز معكوس در بررسي دستگاه تصفيه آب خانگي معمولا در مرحله چهارم و پس از عبور آب از فيلترهاي پروپيلن و فيلترهاي كربن انجام مي شود. در اين مرحله آبي كه ذرات معلق و گل و لاي آن جدا شده و بو و طعم ناخوشايند آن نيز از بين رفته، وارد فيلتر ممبران مي گردد. اين فيلتر از جنس غشا نيمه تراوا است. همانگونه كه اشاره كرديم پديده اسمز معكوسي به صورت طبيعي اتفاق نمي افتد و براي انجام آن نياز به فشار آب است. فيلتر ممبران به دور يك لوله پيچيده شده است و به همين دليل تشكيل يك غشاي چند لايه مي دهد. در ادامه عملكرد دستگاه تصفيه آب، فشار پمپ باعث مي شود تا مولكول هاي آب از غشا عبور كنند و ناخالصي ها در طرف ديگر آن باقي بمانند. آب تصفيه شده به سمت خروجي فيلتر هدايت مي گردد و وارد مخزن آب مي شود. ناخالصي هاي باقي مانده نيز از سمت دريچه پساب خارج مي گردند زيرا فيلتر ممبران نمي تواند آن ها را به خود جذب كند.

اگر مي خواهيد اطلاعاتي در مورد دستگاه تصفيه آب داشته باشيد بايد گفت بكارگيري پمپ در سيستم اسمز معكوس لازم است زيرا مولكول هاي آب بايد از منافذي به كوچكي 0.0001 ميكرون عبور كنند. همچنين تعبيه خروجي پساب نيز در اين مرحله از عملكرد دستگاه تصفيه آب ضروري است زيرا اين امر مانع رسوب ناخالصي ها در فيلتر ممبران مي شود و عمر آن را افزايش مي دهد. حتما از باز بودن خروجي پساب اطمينان حاصل كنيد زيرا افزايش آلاينده ها در فيلتر ممبران مي تواند به غشا نيمه تراوا آسيب برساند و فرايند تصفيه آب به صورت ناقص انجام شود.

مقدار پسابي كه از فيلتر ممبران خارج مي گردد با توجه به عملكرد دستگاه تصفيه آب، متفاوت است. اما نسبت معمول آن، يك به سه مي باشد يعني يك واحد پساب همراه با ناخالصي و سه واحد آب خالص. البته از پساب ناخالص را مي توان براي آبياري باغچه و گلها يا شستشوي حياط و ماشين استفاده كرد. به همين منظور پيشنهاد مي شود تا خروجي پساب را در يك مخزن ذخيره نموده و از آن براي مصارف غير آشاميدني و غير خوراكي استفاده نماييد. در مسير خروجي پساب دستگاه تصفيه آب يك محدود كننده جريان نيز قرار دارد. اين محدود كننده موجب مي گردد تا بيشينه خروجي فاضلاب حدود نيم ليتر در دقيقه باشد. البته وقتي پمپ دستگاه روشن مي شود، خروجي پساب نيز جاري مي گردد.

عملكرد دستگاه تصفيه آب به گونه اي است كه صد در صد ويروس ها و باكتري ها به وسيله اسمز معكوس از بين مي روند و ۹۰ تا ۹۸ درصد املاح مضر آب جداسازي مي شوند. بنابراين آب خروجي فيلتر ممبران كيفيت بسيار بالايي دارد و از هر لحاظ بهداشتي و سالم است. تغيير ميزان آلاينده ها، كيفيت شيميايي آب ورودي به فيلتر ممبران، درجه حرارت و فشار آب ورودي مي تواند بر ميزان واقعي حذف آلاينده ها در مرحله اسمز معكوس تاثير بگذارد.

هنگامي كه فيلتر ممبران، آهن و منگنز آب را جداسازي مي كند، اين مواد ممكن است روي غشاي فيلتر رسوب كرده و از عمر آن بكاهند. پس توصيه مي شود كه منگنز و آهن موجود در آب به وسيله فيلترهاي ديگر در مراحل قبل از اسمز معكوس حذف شوند تا جلوي آسيب به فيلتر ممبران گرفته شود. همچنين ميزان نيتراتي كه مي تواند در مرحله اسمز معكوس از آب حذف شود به فشار آب ورودي، دماي آب و pH آن بستگي دارد.

آشنايي با انواع فيلتر تصفيه آب

انواع فيلتر دستگاه تصفيه آب خانگي

 آشنايي با انواع فيلتر تصفيه آب مي تواند در بررسي دستگاه تصفيه آب در هنگام خريد آن تاثيرگذار باشد. زيرا اگر ما در مورد انواع فيلتر تصفيه آب آگاهي كافي را داشته باشيم مي توانيم بهترين و مناسبترين دستگاه تصفيه آب را براي خود انتخاب و خريداري كنيم. در اين قسمت شما را با انواع فيلتر تصفيه آب آشنا خواهيم نمود.

فيلتر پروپيلن PP

از اين فيلتر معمولا در مرحله اول عملكرد دستگاه تصفيه آب استفاده مي شود و وظيفه آن جداسازي ذرات معلق و گل و لاي است كه اندازه اي بزرگتر از ۵ ميكرون دارند. اكسيد آهن، لجن، جلبك، شن، ماسه و سنگريزه ها در بافت فيلتر پروپيلن به دام مي افتند و از آب جدا مي شوند. به فيلتر پروپيلن، فيلتر اليافي نيز مي گويند. همچنين به دليل اينكه از اين فيلتر در مرحله آغازين تصفيه آب استفاده مي شود، آن را با نام فيلتر مرحله اول نيز مي شناسند. مكانيزم و ساختمان فيلتر پروپيلن در عملكرد دستگاه تصفيه آب به گونه اي است كه ذرات ريز در قسمت دروني و ذرات درشت تر در جداره بيروني آن جذب مي شوند. اين فيلتر تاثيري بر روي آلاينده هاي شيميايي آب ندارد و فقط آلاينده هاي فيزيكي و ذرات معلق در آب را به خود جذب مي كند. عمر فيلتر اليافي كوتاه است و با توجه به نحوه استفاده از دستگاه تصفيه آب و ميزان آلودگي آن بايد هر ۳ تا ۶ ماه يكبار تعويض گردد.

فيلتر كربن پودري UDF

بهترين نوع كربني كه در اين فيلتر استفاده مي شود از پوست نارگيل بدست مي آيد. در عملكرد دستگاه تصفيه آب، فيلتر كربن پودري طعم و بوي نامطبوع آب را از بين مي برد و موجب حذف بسياري از باكتري هاي موجود در آب مي گردد. به دليل مقياس بالاي آبي كه در تصفيه خانه هاي شهري وجود دارد، براي از بين بردن ميكروب ها از كلر استفاده مي شود اما اين كلر مي تواند براي بدن انسان مضر باشد و در بلند مدت به اندام هاي مختلف آسيب برساند. فيلتر كربن پودري اين قابليت را دارد تا كلر موجود در آب را از بين ببرد و آبي سالم فراهم نمايد. علاوه بر پوست نارگيل براي ساخت اين فيلتر از پوست گردو و بادام زميني نيز استفاده مي شود.

فيلتر كربن بلاك CTO

براي ساخت اين فيلتر، همانند فيلتر كربن پودري از پوست نارگيل استفاده مي كنند. فيلتر كربن بلاك فرمي به شكل استوانه يك تكه دارد و كربن آن از نوع اكتيو مي باشد. منافذ ريزي كه در بدنه اين استوانه كربني وجود دارد باعث مي شود كه آب از اين سوراخ هاي ريز عبور كند و طعم و بوي نامطبوع آن از بين برود. همچنين در عملكرد دستگاه تصفيه آب، فيلتر كربن بلاك مانند فيلتر كربن پودري توانايي حذف كلر موجود در آب را دارد. زمان تعويض اين فيلتر هر شش ماه تا يكسال يكبار است كه بستگي به نحوه استفاده از دستگاه تصفيه آب و آلودگي آن دارد.

فيلتر ممبران MEMBRANE

اگر دستگاه تصفيه آب داراي فرايند اسمز معكوس باشد، از فيلتر ممبران در اين فرايند استفاده مي كنند. ساختمان فيلتر ممبران از غشا نيمه تراوا چند لايه درست شده كه به دور يك لوله پيچيده شده است. فيلتر ممبران داراي منافذ بسيار ريز در حد 0.0001 ميكرون مي باشد. يعني تنها مولكول هاي آب مي توانند از منافذ آن عبور كنند و آلاينده ها اجازه عبور از آن را ندارند. در عملكرد دستگاه تصفيه آب، فيلتر ممبران مي تواند مانع عبور انواع قارچ ها، ويروس ها، ميكروب ها و باكتري هاي موجود در آب شود و سلامت آن را تضمين نمايد. اين فيلتر را بايد هر يك تا دو سال يكبار تعويض نمود.

فيلتر پست كربن POST CARBON

نام ديگر اين فيلتر، كربن خطي است كه در مرحله پنجم عملكرد دستگاه تصفيه آب و پس از مرحله اسمز معكوس قرار مي گيرد. آبي كه از فيلتر ممبران خارج مي شود به دليل اينكه فشار كمي دارد به يك مخزن آب هدايت مي گردد. در صورتي كه براي مدتي از آب داخل مخزن استفاده نشود امكان دارد طعم و بوي آب نامطبوع گردد. به همين خاطر فيلتر پست كربن را پس از مخزن آب قرار مي دهند تا هنگام عبور آب از اين فيلتر در صورتي كه طعم و بوي نامناسبي داشته باشد از بين برود. عمر اين فيلتر طولاني است زيرا آبي كه از آن عبور مي كند، كاملا تصفيه شده است.

فيلتر مينرال MINERAL

اين فيلتر كاربردي وظيفه دارد تا مواد معدني مفيد در آب را حفظ كند. در مراحل مختلف عملكرد دستگاه تصفيه آب، ممكن است همراه آلاينده ها و ذرات مضر محلول در آب، بخشي از مواد معدني كه براي بدن انسان مفيد و ضروري است نيز حذف گردد. فيلتر مينرال قادر است تا اين مواد معدني را به آب بازگرداند و همچنين pH آب را تنظيم نمايد.


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۱ خرداد ۱۴۰۱ساعت: ۰۳:۰۱:۲۱ توسط:pureabmarket موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :