pureabmarket pureabmarket .

pureabmarket

مراحل تصفيه آب خانگي چيست؟

مراحل تصفيه آب خانگي چيست؟

مراحل دستگاه تصفيه آب به كاربرد ترتيب فيلترهاي تصفيه آبي كه در آن قرار دارند، بستگي دارد. آب ابتدا وارد فيلتر اول كه فيلتر اليافي ناميده ميشود، ميگردد. در اين مرحله موادي مانند زنگ لوله هاي انتقال آب و فرسودگيهاي آنها، و به طور كلي ذراتي كه ابعاد آنها بزرگتر از 5 ميكرون باشد، حذف ميگردد.

فيلتر دوم كربن فعال است كه طي آن كلر و تركيبات آن، اسيد و املاح جذب اين فيلتر ميگردند. فيلتر سوم از جنس فيلتر اول ميباشد و ذرات تا يك ميكرون را اجازه عبور نميدهد. فيلتر چهارم اسمز معكوس است كه نمك، املاح و باكتريها را حذف ميكند. فيلتر پنجم كربن خطي است كه وظيفه آن تصفيه نهايي آب ميباشد.

براي اضافه كردن مواد معدني از فيلتر مينرال به عنوان فيلتر ششم استفاده ميشود. فيلتر هفتم هم دلخواه به سفارش متقاضي در دستگاه قرار داده ميشود كه معمولا از فيلتر ماوراء بنفش استفاده ميگردد. اين فيلتر جلوي رشد باكتريها را ميگيرد. در ادامه فيلترهاي تصفيه آب به ترتيب شرح داده خواهند شد.

فيلتر اليافي يا فيلتر پروپلين

تصفيه آب 6 مرحلهاي در اينجا شرح داده ميشود. مرحله اول يا اولين فيلتري كه در دستگاه وجود دارد و نصب ميگردد، فيلتر اليافي پلي پروپيلن 5 ميكرون ميباشد. اين فيلتر از الياف پلي پروپيلن(PP) خالص است. تراكم اين الياف هر چه بيشتر باشد آب تصفيه شده هم كيفيت بالاتري خواهد داشت.

ساختار آن به گونهاي است كه تراكم آن از سطح خارجي به سطح دروني افزايش مييابد، يعني ذراتي كه درشتتراند در قسمت بيروني و ذراتي كه ريزتر هستند در قسمت داخلي فيلتر گير ميكنند. سايز اين فيلتر ميتواند از 2، 5، 10 و 20 ميكرون و در ابعاد 10، 20، 30 و 40 اينچ و قطرهاي 2.5 و 4.5 اينچ كاربرد داشته باشد كه به قطر 2.5 اينچ فيلتر كارتريج جامبو و به قطر 4.5 اينچ، فيلتر كارتريج اسليم گفته ميشود.

اين فيلتر نياز به توجه كافي براي تعويض به موقع دارد. هنگامي كه املاح موجود در آب زياد باشند يا ميزان آب مصرفي بالا باشد، ذرات بيشتري در آن فيلتر به دام ميافتند كه معمولا رنگ اين فيلتر را كدر ميسازند. اين تغيير رنگ به معني تعويض فيلتر ميباشد. توجه داشته باشيد اين فيلتر به هيچ وجه با شستن قابليت استفاده پيدا نميكند. در صورت عدم تعويض اين فيلتر علاوه بر پايين آمدن كيفيت آب تصفيه شده، موجب خرابي پمپ آب و سوختن دستگاه ميگردد.

كربن اكتيو پودري و فيلتر كربن فعال(نارگيلي)

در دستگاه تصفيه آب پس از فيلتر اليافي، فيلتر كربن فعال يا فيلتر زغالي وجود دارد. كربن فعال به دليل تخلخل، جذب بسيار قوي ناخالصيهاي مايعات شيميايي و گازها نقش بسيار مهمي در صنعت تصفيه دارد. هنگامي كه كربن با مواد آلاينده آلي واكنش پيدا ميكند، فيلتر كربن به وجود ميآيد. كربن فعال موجودات زنده و آلاينده را از پيرامون خويش جذب ميكند. نحوه كار اين فيلتر به اين صورت است كه ذرات از فاز مايع(آب) به فاز جامد(فيلتر) منتقل ميشوند.

باكتريهايي كه به سطح كربن ميچسبند اين مواد را جذب و با آنها واكنش نشان ميدهند. طي اين جذب و واكنش، گاز اوزون آزاد ميشود كه گاز بيخطري ميباشد. انواع زغال فعال شامل زغال فعال گرانولي(GAC)، زغال فعال پودري(PAC)، كربن تزريق شده، كربن روكش شده با پليمر و زغال فعال كروي ميباشند. نوع فعال پودري به دليل آنكه سطح تماس آن بزرگتر از بقيه است، قدرت جذب بالاتري نسبت به آنها دارد. اين نوع كربن (PAC) در دو دسته ساده هوزينگي و خطي موجود ميباشد.

فيلتر كربن فعال در دستگاههاي تصفيه آب، مزه، بو، مواد شيميايي، اسيدها، كلر و تركيبات آنها كه در آب باقي مانده است را از بين ميبرد. معمولا عمر اين فيلترها به مقدار آلايندههاي آب و ميزان مصرف آب بستگي دارد و عمر آن 4 تا 6 ماه ميباشد. در صورت عدم تعويض به موقع موجب پارگي غشاء ممبران و ديگر فيلترهاي دستگاه ميگردد.

فيلتر اليافي يك ميكرون

فيلتر سوم فيلتر اليافي يك ميكرون ناميده ميشود. اين فيلتر از جنس فيلتر اول ميباشد. با اين تفاوت، مواد و املاح موجود در آب كه ابعاد آنها تا يك ميكرون ميباشد و فلزاتي مانند سرب و مواد شيميايي باقي مانده را از بين ميبرد و به نحوي كار فيلتر اول و دوم را تكميل مينمايد. عمر فيلتر با عوض شدن رنگ آن مشخص ميشود. هرگاه رنگ فيلتر از سفيد به قهوهاي تغيير پيدا كند، موقع تعويض آن فرا رسيده است. دماي آب هم مهم است و اگر دماي آن بيشتر از 45 درجه باشد خاصيت اين فيلتر از بين ميرود. البته در شرايط عادي عمر اين فيلتر بين 3 تا 6 ماه ميباشد.

ممبران در فيلتر اسمز معكوس

فيلتر چهارم فيلتر ممبران اسمز معكوس(RO) ميباشد. هر محلولي كه غلظت آن بيشتر باشد داراي فشار اسمزي بيشتري است. محيط نيمه تراوا به غشايي گفته ميشود كه در آن فقط برخي يونهاي خاص اجازه عبور خواهند داشت. پديدهاي طبيعي كه طي آن، آب بدون صرف انرژي و از محيطي نيمه تراوا از محلولي كه غلظت آن كمتر است به يك محلول با غلظت بيشتر، حركت ميكند، اسمز ناميده ميشود.

اگر اين پديده بالعكس اتفاق بيفتد به آن اسمز معكوس گفته ميشود. تصفيه آب در اين فيلتر به اين شكل است كه در آن با اعمال فشاري بيشتر از فشار اسمزي ناشي از تفاوت غلظت دو محلول، به مولكولهاي آب اجازه عبور داده ميشود ولي نمك، سرب، نيترات، املاح و باكتريها نميتوانند عبور نمايند. بدين ترتيب تمام ناخالصيها در يك طرف فيلتر باقي خواهند ماند و آب خالص از آب تصفيه نشده جدا ميگردد و در واقع تصفيه ميشود. اين عمل بهترين روش براي نمك زدايي از آبهاي شور ميباشد.

در دستگاههاي تصفيه آب شهري، پس از تصفيه آب، پساب حاصل از اين كار از طريق شيلنگ تخليه دستگاه، وارد سيستم فاضلاب ميشود. انواع غشاهاي به كار رفته در اين فيلتر مي توانند از جنس لايه نازك و يا سلولزي باشند. عمر اين فيلتر به دماي آب، فشار، PH و كدورت آب بستگي دارد.

فيلتر پست كربن

فيلتر پست كربن يا خطي(Inline) پنجمين فيلتر در دستگاه تصفيه آب ميباشد. كربن فعال موجود در اين فيلتر برگرفته از زغال پوسته نارگيل ميباشد كه با توجه به گياهي بودن آن، براي سلامتي مفيد ميباشد. اين فيلتر با فيلتر دوم تفاوتهايي دارد.

فيلتر دوم براي مرحله پيش تصفيه به كار ميرود ولي اين فيلتر براي تصفيه نهايي استفاده ميشود. همچنين در مقايسه با فيلتر دوم، موادي كه در اين فيلتر به كار ميروند توسط اسيدي شسته ميشوند كه موجب استفاده از آنها به منظور تصفيه نهايي آب ميگردد.

اين فيلتر هرگونه ناخالصي كه تا فيلتر چهارم حذف نشده باشد را از بين ميبرد و موجب بهتر شدن مزه آب تصفيه شده ميشود. مدت استفاده از اين فيلتر بسته به حجم آب عبوري از آن دارد و معمولا پس از يك سال تعويض ميگردد. هنگام خريد اين فيلتر بايد به اين نكته توجه نمود كه رنگ پوستهي آن سفيد روشن، بدون لكه و كمي براق باشد.

فيلتر مينرال

مرحله ششم فيلتر مينرال (Mineral) يا فيلتر مواد معدني ناميده ميشود. اين فيلتر براي دستگاه تصفيه ضروري نيست ولي به دليل اينكه ممكن است برخي مواد معدني توسط فيلترهاي ديگر از بين برود، اين فيلتر براي بازگرداندن آن مواد استفاده ميگردد. در ساختمان آن سنگهاي مواد معدني مانند كلسيم، پتاسيم، سديم و... به كار رفته است كه آب پس از عبور از آنها داراي املاح معدني ميشود. عمر اين فيلتر حدود 18 ماه ميباشد كه به دليل رشد ميكروبها پس از اين مدت، بايد تعويض گردد.

فيلتر قليايي تصفيه آب

فيلتر قليايي

آبهاي آشاميدني بعد از تصفيه نيز مقداري خاصيت اسيدي دارند كه براي بدن انسان مضر ميباشد. از اين رو استفاده از فيلتر قليايي به عنوان تنظيم كننده PH آب به كار ميرود.

فيلتر ماوراء بنفش

تا اينجا تمام فيلترهاي به كار رفته در دستگاه تصفيه آب 6 مرحله اي شرح داده شد. براي دستگاه تصفيه آب 7 مرحله اي تمام فيلترهاي شرح داده شده و يك فيلتر ديگر به كار مي رود. فيلتر هفتم براي دستگاه تصفيه آب لازم نميباشد و شركتهاي سازنده با توجه به سفارشات خود اين فيلترها را اضافه ميكنند. ممكن است فيلتر اشعه ماوراء بنفش(UV) و يا فيلتر قليايي به عنوان فيلتر هفتم در دستگاه تصفيه آب 7 مرحلهاي به كار رود. فيلتر UV با تابش اشعه ماوراء بنفش تمام باكتريهاي باقي مانده را از بين ميبرد. اين فيلتر براي آبهاي حاوي كلر(مانند آب شهري) مناسب نميباشد.

دستگاه تصفيه آب اسمز معكوس

 تحقيقات صورت گرفته پيرامون آب تصفيه شده توسط دستگاههاي تصفيه آب نشان ميدهد، دستگاههاي تصفيه آب اسمز معكوس توانسته اند كارايي خوبي از خود بين ساير دستگاهها به اثبات برسانند. فناوري اسمز معكوس يكي از روشهاي هزينه بر در تصفيه آب ميباشد ولي با توجه به اينكه تمام آلاينده ها با دستگاههاي تصفيه معمولي از بين نميروند، لذا انتخاب به سمت اسمز معكوس باز ميگردد.

پس براي انتخاب يك دستگاه تصفيه آب خانگي حتما به اين نكته توجه داشته باشيد كه سيستم اسمزي در آن به كار رفته باشد. همچنين انتخاب يك دستگاه مناسب براي تصفيه آب به عوامل آلاينده آن بستگي دارد. به عنوان مثال براي تصفيه آبي كه داراي مقادير زيادي املاح يا شوري است، استفاده از دستگاه تصفيه آب اسمز معكوس توصيه ميشود. همانطور كه در بخش قبل بيان شد اسمز معكوس عكس روند فرآيند اسمز است و طي آن آب با فشاري كه، از فشار اسمزي بين دو محيط بيشتر است، از يك محيط با غلظت بيشتر به طرف مقابل با غلظت كمتر حركت ميكند. در اين دستگاه با تكيه بر چندين مرحله پيش تصفيه انجام ميشود و در نهايت با تكيه بر روند اسمز معكوس، آب به خوبي تصفيه ميگردد.

دستگاه تصفيه آب اسمز معكوس

دستگاه تصفيه آب قليايي

چرا آب پس از تصفيه خاصيت اسيدي پيدا ميكند؟ براي پاسخ دادن به اين سوال بايد به فيلترهاي تصفيه آب مراجعه نمود. استفاده از دستگاه تصفيه آب اسمز معكوس PH آب را بين 5 تا 6 قرار ميدهد. فيلتر ممبران در دستگاههاي تصفيه آب اسمز معكوس، اكثر آلاينده ها، تركيبات آلي، يونها و املاح موجود در آب را حذف ميكند ولي گاز كربن دي اكسيد از اين غشاء عبور ميكند و طي واكنشهايي غلظت يون هيدروژن زياد ميگردد و موجب اسيدي شدن آب تصفيه شده ميشود.

طبق استاندارد، PH آب آشاميدني بايد محدودهاي بين 6.5 تا 8 داشته باشد. اسيدي شدن آب آشاميدني باعث آسيب جدي به كبد و معده ميشود، بنابراين براي حل اين مشكل و رساندن آب به محدوده استاندارد، استفاده از فيلتري كه بتواند اين كار را انجام دهد، ضروري ميباشد.

دستگاه تصفيه آب قليايي با دو روش فيلتر الكتريسته و اضافه نمودن املاح معدني به آب، خاصيت قليايي به آن ميبخشد. آب قليايي با دارا بودن كلسيم و منيزيم از پوكي استخوان و امراض ديگر جلوگيري ميكند. دستگاه تصفيه قليايي علاوه بر از بين بردن خاصيت اسيدي و اكسيدان آب، به آن خاصيت آنتي اكسيدان ميدهند. همانطور كه ميدانيد خاصيت آنتي اكسيداني آب مهمتر از خاصيت قليايي آن ميباشد. از فوايد نوشيدن آب آنتي اكسيدان كاهش قند، چربي و كلسترول خون ميباشد و افزايش طول عمر را به دنبال خواهد داشت.

https://tasfiehmarket.com/


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۱ خرداد ۱۴۰۱ساعت: ۰۲:۵۹:۰۲ توسط:pureabmarket موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :